23 januari 2006

Vrijwilligers gevraagd voor onze cafetaria

Sinds september 2005 beschikken we in onze voorziening over een gloednieuwe, ruime en gezellige cafetaria.
Met de hulp van een groep vrijwilligers kunnen we de cafetaria elke dag van 14.30 uur tot 17 uur openhouden, en zo de gelegenheid geven aan onze bewoners en hun familieleden om in een gezellige en ontspannen sfeer (en bovendien aan een democratische prijs) iets te komen drinken.

Vrij snel (quasi direct van bij de start) slaagden we er in om elke weekdag open te zijn. We kunnen dit helaas nog niet garanderen voor alle weekenddagen. Doorgaans zijn we één of twee op de vier weekends open.

Vandaar: hebt u nog wat vrije tijd over in het weekend, of kent u iemand die bereid zou zijn om (al is het maar één keer in de maand) de cafetaria open te houden, aarzel niet en contacteer ons (de contactgegevens vindt u op onze website www.st-carolus.be .
Wij zullen u met open armen ontvangen !

13 januari 2006

Stand van zaken van de verbouwingswerken

Voor die mensen die onze voorziening in de laatste maanden bezocht hebben: je kunt er niet naast kijken dat de verbouwingswerken aan onze instelling druk bezig zijn, en bovendien in een gestadig tempo vorderen.
Op heden bevinden we ons in fase twee van vier fases. Na fase één (waarin vooral de aanpalende kloosterwoning, de inkom, en het zoldergedeelte van het gebouw werden aangepakt), wordt nu de hele achterkant (tuinzijde) van het gebouw grondig vernieuwd. De meest in het oog springende verandering is op vandaag de installatie van de nieuwe receptie rechts ter hoogte van de inkom. Vanaf 20 januari zal Francine, onze receptioniste, u vanuit deze nieuwe receptie welkom kunnen heten.
Fase twee kent zijn einde omstreeks juli 2006. Nadien worden nog, in twee kleinere fases, de woongelegenheden aan de voorkant van het gebouw vernieuwd. We plannen het einde van de werken omstreeks eind 2007.

Uitbreiding personeelsgroep

In de laatste maanden is de zorggraad in onze voorziening (d.i. het percentage zorgbehoevende bewoners) gestegen van 70 % naar 80 %.
Naast het feit dat het hierdoor iets drukker geworden is voor de medewerkers, betekent dit ook dat er vanuit het RIZIV (de overheidsinstelling die ons subsidieert) iets meer middelen naar ons toestromen. Dit stelt ons dan weer in de mogelijkheid om meer personeel aan te werven waardoor we een betere zorg kunnen verlenen.
Ik ben blij te melden dat we hierdoor binnenkort op elke weekenddag per afdeling één halftijdse verzorgende zullen kunnen bijbestaffen. Het werk in het weekend zal rustiger kunnen gebeuren, en er zal wat meer tijd en aandacht kunnen gegeven worden aan de bewoners.
Bovendien zullen we het aantal logistieke hulpen (medewerkers die instaan voor op- en afdienen, bedden opmaken, vervoer van bewoners, etc.) op korte termijn kunnen optrekken van twee naar zes (twee op elke afdeling). Ook dit zal ervoor zorgen dat er extra tijd vrijkomt, zodat we de zorg nog beter kunnen organiseren.

Waarom een weblog voor een woon- en zorgcentrum ?

Beste lezer,

Sinds ongeveer anderhalf jaar heeft onze voorziening een eigen website.
Op de teller van de website merken we dat we in een half jaar tijd ongeveer vijfhonderd bezoekers over de virtuele vloer kregen.
Niet slecht voor een middelgroot woon- en zorgcentrum uit Kortrijk ...
Dit betekent dat we via de website heel wat mensen (potentiële bewoners en hun familieleden ? potentiële medewerkers ? andere geïnteresseerden ?) bereiken. Op vandaag hebben we niet de tijd en de middelen om heel frequent de inhoud van onze website aan te passen aan wat er gaande is in onze organisatie.
Via een weblog kunnen we natuurlijk wel vlot berichten over hetgeen wat ons bezig houdt, en waarmee we bezig zijn. Vandaar: het ontstaan van deze blog. Ik hoop er u in de volgende weken en maanden regelmatig mee op de hoogte te kunnen houden van wat er reilt en zeilt in onze voorziening.

Tot binnenkort !

Geert De Vooght
Directeur bewonerszorg