09 juni 2006

Tevredenheidsonderzoek in onze serviceflats

Enkele weken geleden hebben we een tevredenheidsonderzoek uitgevoerd in onze serviceflats. Alle (veertig) serviceflatbewoners ontvingen een enquête waarin ze hun mening konden geven over hun ervaringen met de opname, over hun contacten met directie en medewerkers, over de animatie-activiteiten, het leefklimaat, de maaltijden in de cafetaria en op de flat, de schoonmaak van het gebouw, de administratie, enz.

Achtentwintig bewoners bezorgden ons de enquête terug. Uit de ingevulde antwoorden konden we waardevolle informatie distilleren. Globaal genomen, blijkt dat onze serviceflatbewoners heel tevreden zijn over hun appartement, over het contact met de medewerkers, en de aangeboden dienstverlening. We merken dat er twee verbeterpunten zijn:

  • het activiteitenaanbod (sommige bewoners wensen wat meer activiteiten - tot nu toe hadden we het aanbod altijd bewust beperkt gehouden in de veronderstelling dat serviceflatbewoners voor een groot stuk nog zelf hun vrije tijd opvullen)
  • de maaltijden (en dan vooral in het weekend, wanneer de maaltijden niet uitgeschept worden aan het buffet, maar vooraf geportioneerd worden in de keuken. Hierdoor hebben de bewoners niet de mogelijkheid om bijvoorbeeld wat meer vlees, of wat minder saus te vragen). Hiervoor werd ondertussen al een oplossing gevonden door de maaltijden in het weekend niet vooraf te portioneren, maar de maaltijdcomponenten apart voor de groep serviceflatbewoners aan te bieden in kommetjes, waarbij de bewoners dan naar eigen smaak hun bord kunnen opscheppen.

In het najaar volgt dan het tevredenheidsonderzoek voor bewoners en/of familieleden in het rust- en verzorgingstehuis. Voor het ontwerp en de verwerking van dit (qua aantal bevragingen) grotere onderzoek wordt beroep gedaan op de firma ICMA.

Geen opmerkingen: